Review: Tren de rulare Sram XX1

“O sa va vorbim despre XX1,despre caracteristicile si beneficiile sale, iar apoi o sa il testam pana cand o sa ii scoatem ficatii”. Aceasta a fost replica din deschiderea prezentarii a lui Tyler Morland, manager media la Sram. Si exact acest lucru s-a intamplat, toti ziaristii prezenti plecand foarte
impresionati dupa ce au testat noul sistem de la Sram in cele mai grele conditii imaginabile.

XX-Cum?

In esenta sa, XX1 este un sistem de transmisie orientat in jurul unei singure foi imperecheate cu un grup de pinioane de 11 viteze. Daca ati utilizat deja un tren de rulare bazat pe o singura foaie, realizati in ce directie se indreapta aceasta discutie: acesta este un sistem simplu cu o gama mult mai larga de viteze decat orice configuratie bazata pe un grup de pinioane cu 10 viteze. Schimbatorul de foi poate sa ne dea multe batai de cap, nu atat noua utilizatorilor cat persoanelor care proiecteaza cadre (in mod particular celor care se straduiesc sa strecoare roti de 29 sau cauciucuri cat mai late pe cadrele concepute). Scoaterea din ecuatie a schimbatorului de fata permite aparitia unei game mult mai variate de cadre.

Discutie Sram XX1

 

De ce XX1?

In timp ce majoritatea riderilor sunt atrasi de sistemele cu o singura foaie datorita simplitatii, XX1 ofera mult mai multe decat atat. Cand cei de la Sram au inceput sa se joace cu ideea de a construi un sistem dedicat cu o singura foaie, acestia au gasit o varietate de beneficii neasteptate.

“In momentul in care scoti schimbatorul si shifterul de foi din ecuatie”, explica Chris Hilton, manager de produse Sram, “incepi sa elimini toate compromisurile care exista in sistemele de transmisie traditionale. Am obtinut imbunatatiri in zone in care nici nu cautam sa imbunatatim ceva.”

Cum ar fi?

“Schimbatoarele sunt destinate sa deraieze lantul de pe o foaie, de aici si denumirea de derailleru. Aceasta este sarcina lor, sa deraieze lantul de pe o foaie pe alta. Acest lucru nu este o problema, dar in incercarea de a realiza schimbatoare care sa schimbe extrem de rapid si de cursiv, am creat
si mai multe posibilitati pentru lant sa cada de pe foaie atunci cand nu ne dorim acest lucru.”

De ce sa nu instalam un schimbator de pinioane de tip ambreiaj, cum ar fi cel Shadow Plus de la Shimano sau cele Sram Type 2 si sa scapam de problema caderii lantului?

“Caderea lantului nu are nicio legatura cu schimbatorul de spate”, afirma Hilton. ”Acest lucru se datoreaza faptului ca foile sunt proiectate pentru a determina lantul sa pice de pe ele. Utilizarea ambreiajului pe schimbatorul de spate este o metoda de a rezolva problema, dar in acelasi timp acesta se va lupta cu natura foilor de a face lantul sa deraieze. Foaia Sram XX1 este proiectata sa impiedice caderea lantului.

Noile foi XX1 prezinta un model unic “dinte lat,dinte ingust” ce se muleaza perfect pe zalele lantului si care tine lantul in locul in care ne dorim – pe foaie. De asemenea foaia este foarte robusta – petrecerea intregului timp de plimbare pe o singura foaie poate determina o uzura sporita. Cei de la Sram au rezolvat aceasta problema intarind foaia de angrenaj.

“Nu spunem ca XX1 a eliminat complet nevoia utilizarii unui chainguide”, spune Hilton. “Va trebui sa va decideti de cat management al securitatii lantului aveti nevoie. Suntem, totusi, increzatori ca nu va va pica lantul astazi.”

Chris Hilton, Manager Sram XX1

Chris Hilton, Manager Sram

Lantul nu va fi mai slab?

Chiar daca lantul XX1 cu 11 viteze este mai ingust decat rudele sale cu 10 viteze, Hilton afirma ca acesta se va dovedii mult mai durabil. Sram a aplicat lantului  un invelis destinat sa reduca frecarea si care, afirma cei de la Sram, va reduce elongatia si slabirea ulterioara.

“Va garantez ca lantul va avea o durata de viata mai mare decat un lant pentru 10, 9 sau 8 viteze de pe o bicicleta normala. Pot sa va garantez acest lucru fara sa clipesc si, da, o sa vedeti aceast invelis protector si pe alte lanturi in viitor.

Cum ramane cu vitezele?

XX1 ofera o gama foarte larga: un grup de pinioane casetat cu 11 viteze (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42), mai exact. Discutiile de pe forumuri au fost purtate in ideea ca diferenta dintre viteze o sa fie foarte mare, dar Sram a mentinut salturile intre viteze undeva intre 17% si 18%.

“In momentul in care ai o diferenta mai mare de 20% intre fiecare pinion, apare o sensatie ciudata, neplacuta”, explica Hilton. “De aceea majoritatea salturilor dintre viteze sunt situate intre 17% si 18%. Singurul salt mai mare intre pinioane este situat la extremitatea superioara a grupului de pinioane, intre cel mai mare si penultimul pinion, acolo unde de obicei ne dorim un salt mai mare, o viteza de ajutor (de baillout).

De ce 11 viteze?

“Nu am plecat cu gandul de a realiza neaparat un grup de 11 viteze. Am dorit sa realizam cel mai bun grup cu o singura foaie, care sa aiba o plaja de viteze  destul de mare incat sa fie practic, iar acest lucru a necesitat folosirea celui de-al 11-lea pinion”.

Marimi Foi XX1

Cele sase marimi de foi disponibile ofera posibilitatea varierii plajei de viteze

Optiunile de echipare pentru XX1 variaza in functie de foaia pe care o alegeti din cele sase marimi disponibile. In prezent exista modele cu 28-30-32-34-36 si 38 dinti. Schimbarea foii este incredibil de usoara. Unul dintre aspectele inteligente ale trenului de rulare XX1 este acela ca foaia poate fi schimbata fara a fi nevoie sa scoatem angrenajul din cadru. Totusi foaia, are un sistem de prindere unic, ceea ce inseamna ca in momentul in care cumparati o foaie XX1 va trebui automat sa cumparati si un angrenaj XX1. Cu alte cuvinte, nu veti putea monta foaia XX1  pe angrenajul altei persoane. Chiar daca puteti sa utilizati caseta si grupul de pinioane impreuna cu un alt tip de angrenaj,veti avea probleme cu picatul lantului.

XX1 utilizeaza un derailleur unic de tip paralelogram, de aceea nu il veti putea utiliza cu trenurile de rulare de 10 pinioane existente. De asemenea, chiar daca sistemul se potriveste pe orice model de cadru, acesta necesita un corp de driver unic. In acest moment Sram, DT Swiss si Mavic ofera corpul de driver compatibil, iar Sram afirma ca majoritatea producatorilor de roti vor oferii acest model de corp de driver in cel mai scurt timp.

Verdictul nBike

Primul lucru pe care l-am observat a fost cat de precise si de rapide sunt  schimbarile de viteza, chiar si in momentul in care pedalam ca niste maniaci, bicicleta a schimbat vitezele fara cusur.
In mod uimitor niciunul din riderii din grupul nostru nu a avut probleme cu picatul lantului pe tot parcursul testului. Ce inseamna acest lucru? Putem sa aruncam la gunoi chainguide-ul? Daca folositi bicicleta doar intr-un bike park recomandam totusi folosirea unui chainguide, dar pentru trasee nu vedem nicio problema sa folosim trenul de rulare fara niciun tip de ajutor. Rideri precum Jerome Clementz fac spectacol pe cele mai grele trasee de enduro din lume fara sa foloseasca chainguide-uri.

Principala noastra ingrijorare a fost legata de faptul ca vom avea nevoie de  viteze inferioare pe segmentul de XC. Am folosit pinionul de 42 de dinti doar o singura data si chiar si atunci am avut senzatia ca putem sa urcam panta abrupta si fara pinionul de “bailout”.

Test Sram XX1

Desigur ca doua zile de test nu sunt de ajuns pentru o evaluare completa a unui produs, dar totusi, locurile unde am testat trenul de rulare nu au fost deloc blande cu componentele. Pe scurt, asteptam cu nerabdare mai mult timp liber pentru a testa produsele, dar suntem foarte impresionati de ceea ce am experimentat pe traseu. Personal lucrul care ne-a impresionat cel mai mult a fost versatilitatea sistemului. Fie ca preferati cross-country,sunteti trail rider sau va place sa va luptati cu gravitatia, cu siguranta veti gasii ceva care sa va placa aici… iar in lumea bicicletelor acest lucru este destul e rar.

Mai jos aveti si un link de unde puteti sa va achizitionati gama Sram XX1 din magazinul nostru online:

nBike Sram XX1

 

 

 

 

Share Button

Lasă un răspuns